Mirjam-stemtips

Veelgestelde vragen

Voorbeeld van een stemcoachingsvraag uit mijn praktijk
Deze man merkte in zijn werk als leidinggevende dat zijn stem moe was na een dag langdurig vergaderen en telefoneren. Zijn stem was ’s avonds vaak krakerig en door het gespannen gevoel in de keel had hij geen zin meer in spreken. Bij het geven van een korte speech in de kantine moest hij hard werken om voor iedereen verstaanbaar te zijn. Zijn vraag was: “Hoe kan ik mijn stem beter gebruiken zodat ik een verstaanbare speech kan geven en een dag met veel spreken volhoud?”
Leidinggevende, 42 jaar
>
Deze vrouw merkte dat ze tijdens vergaderingen op haar werk en in vrijwilligersfuncties vaak niet werd gehoord. Ze kon niet duidelijk haar punt maken en de anderen vielen haar vaak in de rede. Haar vraag was: “Hoe kan ik luider en enthousiaster spreken zodat ik word gehoord?”
Managementassistente, 38 jaar
>
Deze vrouw merkte dat ze haar werk als leerkracht in het basisonderwijs maar moeilijk vol kon houden. Na een dag werken voelde haar keel gespannen en vermoeid. Bij vergaderingen of oudergesprekken na schooltijd klonk de stem hees en instabiel. En juist het zingen met de kleuters waar ze veel plezier in had, ging niet meer. Haar vraag was: “Kan ik iets veranderen in mijn stemtechniek zodat ik weer kan zingen met de kinderen en mijn stem ’s avonds minder hees is?”
Leerkracht, 54 jaar

Voorbeeld van een presentatiecoachingsvraag uit mijn praktijk

Deze vrouw gaf regelmatig lezingen maar werd daarop minder positief beoordeeld dan haar collega’s. Ze was inhoudelijk zeker over haar verhaal maar was op zoek naar gevarieerder stemgebruik en alles wat het verhaal minder saai zou maken. Haar vraag was: “wat kan ik qua inhoud, stem en non-verbale communicatie doen om mijn lezingen meer afwisseling te geven?”
Onderzoeker, 44 jaar
>
Deze vrouw nam contact op omdat ze voor haar werk regelmatig moest presenteren en hier altijd tegenop zag. Het lukte haar goed om een inhoudelijk kloppend verhaal te schrijven maar ze wist niet hoe ze dit zeker en sprankelend kon presenteren. Haar vraag was: “Hoe kan ik als introvert persoon relaxed en enthousiast presenteren zonder dat het voelt alsof ik mezelf niet ben?”
Advocate, 37 jaar
>
Deze man nam contact op omdat hij tijdens het presenteren altijd buiten adem raakte. Door de angst om buiten adem te raken, werden de klachten erger en verloor hij het plezier in presenteren. Zijn vraag was: “Hoe kan ik rust vinden tijdens het presenteren en een goede ademhaling trainen?”
Leidinggevende, 58 jaar

Voorbeeld van een zangcoachingsvraag uit mijn praktijk
Deze man was actief als gitarist in een folkband waar ze steeds vaker meerstemmige stukken ten gehore brachten. Hij had plezier in het zingen maar was op zoek naar wat tips & tricks om de zang beter te laten klinken en beter bij de hoge noten te kunnen. Zijn vraag was: “Welke zangtechnieken helpen mij om de zang zowel in de hoogte als laagte gecontroleerd te laten klinken?”
Zanger, 36 jaar
>
Deze vrouw nam contact op omdat ze er bij haar werk als muziekdocent tegenaan liep dat de stem het maar moeilijk volhield. Aan het einde van de dag ging zowel het spreken als het zingen moeizaam. Met name bij hoge kinderliedjes merkte ze dat ze ging knijpen en er daardoor niet meer bij kon. Haar vraag was: “Wat kan ik anders doen in het spreken en zingen zodat mijn stem aan het einde van de dag nog al het repertoire uit de les kan meezingen?”
Muziekdocent, 52 jaar
>
Deze vrouw deed een musicalopleiding en kreeg van school de feedback om te werken aan haar verstaanbaarheid en tekstbeleving. Haar vraag was: “Hoe kan ik pittiger articuleren tijdens het spreken en zingen en spelen met mijn sound zodat de emoties van het stuk over komen?”
Studente, 17 jaar

Graag tot ziens in de praktijk of digitaal!